Ajankohtaista

Millaisen apteekin sinä haluat? Nyt voit kertoa sen meille. Haluamme kuulla, millainen sinun mielestäsi on toimiva tulevaisuuden apteekki.

Vastaa kyselyyn osoitteessa www.apteekkariliitto.fi/uusiapteekki ja voit voittaa sähköpyörän!

Kysely on avoinna 9.9. asti.
 

  -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * --*                  

Heinäveden apteekin asiakaslehti on ilmestynyt!

 
 

Mikäli et saanut lehteä postitse, voit hakea sen apteekista.

-- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- *

Syyskuussa myös muita tarjouksia:

- Biorion syyssäpinät -tarjous: Biorion 60 kaps. 19,90 e (norm. 28,64 e) sekä Biorion shampoo, hoitoaine ja stimuloiva hoitoneste -10%

- Orionin Glukosamiinitabletit (active, combi ja strong) -15%

- Vichyn deodorantit -15%

-- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- *

Arvoisat asiakkaamme,

Haluamme tehdä oman osamme vähentääksemme maailman jätekuormaa. Olemme jo vuoden ajan tarjonneet asiakkaillemme muovipussin sijaan mahdollisuutta pakata ostokset paperikassiin. Heinäkuun alusta lähtien alamme periä muovi- ja paperikasseista maksun. Toivottavasti jokainen miettii omalla kohdallaan, onko kassille todella tarvetta vai voisiko apteekkiasioillekin varata kassin jo kotona. Onneksi iso osa asiakkaistamme käyttääkin jo kangas- tai kestokasseja!

-- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * -- * --

Laatuapteekit uutiset 

Iso D on vitamiineista tärkein, sillä sitä ei saa Suomessa riittävästi auringosta. Suomessa D-vitamiinia voi muodostua iholla huhtikuun ja syyskuun alun välisenä aikana, parhaiten keskikesällä. Aurinkoisen kesän tuottama vitamiinivarasto elimistössä riittää vain lokakuulle, minkä jälkeen ravintolisä on tarpeen. Auringon säteet tulevat syys- ja talviaikaan niin matalalta, ettei niiden energia riitä D-vitamiinin muodostumiseen. Vaikka ravinnostakin saa D-vitamiinia, harvempi noudattaa sellaista ruokavaliota, joka takaisi riittävän saannin.

Runsaasti D-vitamiinia sisältäviä ruoka-aineita ovat rasvainen kala, kananmuna ja metsäsienet sekä D-vitaminoidut maitotuotteet, lukuun ottamatta luomutuotteita.

Keskikesällä Suomessa ja talven etelänlomilla jo 15 minuuttia aurinkoa paljaisiin käsivarsiin ja kasvoihin riittää turvaamaan päivittäisen D-vitamiinin muodostumisen. Aina ei auringossa tule kesälläkään oleskeltua, jolloin vitamiinilisä on tarpeen vuoden ympäri. Tummaihoiset tarvitsevat enemmän D-vitamiinilisää kuin pohjoismaisen, vaalean ihotyypin ihmiset.

D-vitamiini on tärkeä myös siksi, että sen tiedetään osallistuvan erityisen monella tapaa terveyden ylläpitoon. Alkusyksy tuo ensimmäiset unssaepidemiat kouluissa ja päiväkodeissa. Tutkimuksella on voitu osoittaa, että D-vitamiinin käytöllä voidaan vä- hentää vuotuisia unssatartuntoja merkittävästi. D- vitamiinin puutos voi aiheuttaa myös masennusta ja toisaalta D-vitamiinilisä voi sitä poistaa. D-vitamiinin puutoksella näyttää tutkimusten mukaan olevan yh- teyttä myös ykköstyypin diabeteksen, syövän, nivel- reuman ja MS-taudin puhkeamiseen.

D-vitamiinin saantisuositukset

> 2 viikon ikäisestä 2-vuotiaille lapsille, raskaana oleville ja imettäville naisille suositellaan 10 μg vuorokaudessa vuoden ympäri.
> 2–18-vuotiaille suositellaan ympärivuotiseen käyttöön 7,5 μg D-vitamiinilisää vuorokaudessa.
> 18–74-vuotiaille, jotka eivät käytä päivittäin D-vitamiinilla täydennettyjä tuotteita ja/tai kalaa 2–3 kertaa viikossa, suositellaan D-vitamiinivalmistetta 10 μg vuoden pimeimpänä aikana (loka– maaliskuussa).
> Yli 75-vuotiaille suositellaan D-vitamiinivalmisteen käyttöä 20 μg vuorokaudessa ympäri vuoden, mutta suosituksen mukaan 10 μg saattaa riittää niille, jotka käyttävät säännöllisesti ja paljon D-vitaminoituja maitovalmisteita, rasvalevitteitä ja kalaa.
> Parhaiten D-vitamiinilisän tarpeen saa selville kuitenkin, kun käy mittauttamassa oman D-vitamiiniarvonsa talvella. Kesällä vitamiinilisää tarvitsevat lapset ja vanhukset, tummaihoiset, aina sisätöissä olevat työikäiset, herkästi ihonsa polttavat, kroonisesti sairaat, laitoshoidossa olevat, ylipainoiset sekä raskaana olevat ja imettävät.

Lähteet: Evira.fi , Terve.fi , www.terveyskirjasto.fi , Yle.fi , Fineli.fi

Pulssi kiihtyy, verenpaine nousee, lihasjännitys kasvaa ja hengitys muuttuu puuskuttamiseksi. Mitä minussa tapahtuu? Huolestuttavilta kuulevat oireet aiheutuvat naurusta, joka saa aikaan tällaisia reaktioita meissä. Pian ne myös katoavat ja jäljelle jää mukava olo.

Duodecimin terveyskirjasto kertoo, että kyseessä on ikään kuin elimien hieronta sisältä käsi, joka virkistää verenkiertoa, edistää ruuansulatusta ja hengästyttävä nauraminen saattaa jopa hapettaa vertamme. On sanottu jopa, että 20 sekunnin nauru vastaisi 3 minuutin hölkkää.

Naurun tiedetään helpottavan myös huolia ja auttavan näkemään ainakin hetken oman elämänsä positiivisempana ja iloisempana. Se laukaisee myös jännitystä ja nauru ennen esimerkiksi jännittävää esiintymistä tai työhaastattelua auttaa laskemaan jännitystä ja rentouttamaan. Eikä aina tarvitse löytää erityistä syytä nauraa, sillä tekonaurulla on samat terveysvaikutukset kuin aidollakin, keho ei tunnista niiden eroa.
Lapsi nauraa yli sata kertaa päivässä, aikuinen enää hieman yli kymmenen. Mihin nauru iän myötä sitten katoaa? Syitä voi olla monia: herkästi nauravaa pidetään kepeänä elämänasenteeltaan, työelämässä sen luullaan kielivän heikosta uskottavuudesta, joillekin voi suun ja hampaiden kunto, puuttuvat tai värjäytyneet hampaat sekä tulehtuneet ikenet tai pahanhajuinen hengitys pitää huulet tiukemmin supussa.
Suomalaisaikuisten suussa on enemmän ongelmia kuin muissa pohjoismaissa ja siksi ongelmien ennaltaehkäisy käymällä säännöllisesti hammashygienistilla ja hammaslääkärissä sekä huolehtimalla päivittäisestä omahoidosta voivat pitää ongelmat loitolla ja hymyn herkässä. Hymyillään ja nauretaan, se tekee hyvää!

Lähteet: Suomen hammaslääkäriliitto, www.terveyskirjasto.fi , Sydan.fi ja Yle.fi

Monille syy omien elämäntapojen muuttamiseen voi olla siinä, että haluaa ylläpitää omaa terveyttä, eikä ajautua tilanteeseen, jossa hoidetaankin jo sairauksia. Tämä on myös terveydenhuollon ensisijainen tavoite. Koskaan ei ole liian myöhäistä omaksua terveyttä ja toimintakykyä ylläpitävä ja kohentava elämäntapa.

Esimerkkejä elämäntapamuutoksista, joilla kansantautien riskiin voi vaikuttaa:

> DIABETES: painon pudottaminen, rasvaa kohtuudella, tyydyttynyttä rasvaa niukasti ja kuitua runsaasti, liikuntaa puoli tuntia päivässä.

> KORKEA VERENPAINE: painon pudottaminen, suolan ja liiallisen alkoholin välttäminen ja säännöllinen liikunta.

> KOLESTEROLI: vähentämällä tyydyttynyttä, kovaa rasvaa (esim. maito- ja liharasvat) ja lisäämällä pehmeiden, monityydyttymättömien rasvojen käyttöä (esim. kasviöljyt, rasvainen kala).

> MUISTI- JA AIVOTERVEYS: monipuolinen aivojen käyttäminen ja liikunta, aivojen suojaaminen vammoilta, terveellinen ja monipuolinen ravinto, sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisy ja hyvä hoito.

> ALLERGIA JA ASTMA: altistuminen elinympäristön mikrobeille, liian hygieenisen elinympäristön välttäminen, liikkuminen luonnossa ja sisäkoira kodin lemmikkinä.

> SYÖVÄT: tupakan ja alkoholin käytön rajoittaminen tai lopettaminen, puhdas ravinto, riittävästi liikuntaa, rajoittaa auringon valolle altistumista, välttää ylipainoa, tiedostaa työperäiset syöpäriskit ja työsuojelu sekä syöpäseulonnat.

Lisätietoa kansantaudeista, riskitestejä ja laskureita: www.thl.fi/fi/web/kansantaudit

Ärtyvän suolen oireyhtymä eli IBS (Irritable Bowel Syndrome) on toiminnallinen oireyhtymä, jonka tyypillisimpinä oireina ovat vatsakivut ja häiriintynyt suoliston toiminta. Se jaetaan ripuli- tai ummetuspainotteiseen oireyhtymään tai näiden sekamuotoon, jossa ripuli ja ummetus vuorottelevat. Tutkimusten mukaan vaivasta kärsii noin 10 prosenttia suomalaisista. Naisilla oireyhtymä on huomattavasti yleisempi kuin miehillä. Useimmiten IBS puhkeaa alle 35-vuotiaana, vanhemmiten puhkeaminen on harvinaista.

IBS on monisyinen oireyhtymä, johon usein liittyy tyypillisten vatsaoireiden –ilmavaivojen, turvotuksen, kipuilun sekä ripulin ja ummetuksen – lisäksi myös maha-suolikanavan ulkopuolisia oireita.

IBS on lääketieteellisesti haastava. Se on toiminnallinen vaiva, jota ei tähystyksellä, kuvantamisella tai verikokeilla voida havaita. Diagnosointi IBS-epäilyn noustessa onkin ennen kaikkea muiden maha- ja suolikanavan sairauksien, kuten keliakian, laktoosi-intoleranssin, Crohnin taudin, haavaisen paksusuolen tulehduksen ja paksusuolen syövän poissulkemista. Diagnoosi nojaa myös henkilön omiin tuntemuksiin ja oirekuvaan.

Oireita ja hälytysmerkkejä, jotka vaativat lääkäriä pikaisesti, ovat veri ulosteessa, kuume ja äkillinen laihtuminen. Myös IBS-tyylisten oireiden puhkeaminen yli 45-vuoden iässä vaatii lääkärin arviota, koska tästä ikäryhmästä ylöspäin paksusuolisyöpä alkaa yleistyä ja sen oireet voivat olla samankaltaisia.

Teksti Marimiina Pykälistö Kuva BigStockphoto

Joskus vauva voi myös yllättää, ilman pitkällistä vauvakuumetta tai lapsen hankkimisen suunnittelua. Parhaimmillaan noin puoli vuotta ennen raskaaksi tulemista pitäisi tulevan äidin ottaa käyttöön foolihappolisä. Ravinto sisältää folaattia eli B9-vitamiinia, jota tarvitaan muun muassa solujen jakautumiseen ja verisolujen muodostumiseen. Eniten folaattia saa täysjyväviljasta, tummanvihreistä kasviksista, palkokasveista, hedelmistä ja marjoista.

Folaatin tarve lisääntyy raskauden aikana huomattavasti ja siksi on hyvä ottaa käyttöön sitä sisältävä vitamiinivalmiste. Folaatin tai sen synteettisen muodon, foolihapon, riittävä saanti on tärkeää jo hyvissä ajoin raskautta suunnitellessa. Foolihappo vähentää tutkitusti riskiä sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriölle. Tätä vitamiinivalmistetta tulisi käyttää aina 12. raskausviikon loppuun saakka.

Teksti Anne Stolt Kuvat BigStockphoto